Asia New Business Creation

Singapore og Korea har vist en imponerende evne til innovation og er kåret til verdens mest innovative økonomier.

Generelt er Asien mest kendte for at producere billige efterligninger af varer fra Vesten. I de senere år er der dog begyndt at tegne sig et andet billede, da en helt ny klasse af asiatiske virksomheder satser stærkt på innovation og udvikling.

’Asia New Business Creation’ er et projekt, støttet af Videnskabsministeriet, der har til hensigt at gøre det lettere for danske virksomheder at lære af de asiatiske strategier.

Projektet blev afsluttet i 2011

Den asiatiske tilgang

En helt ny klasse af asiatiske virksomheder er hurtigt på vej fra blot at benytte kopiering som konkurrencestrategi til at også at satse på innovation. Denne gruppe af virksomheder findes bl.a. i Kina, men også i Singapore og Korea, der er kåret til verdens mest innovative økonomier. Disse virksomheder har vist en imponerende evne til innovation, kommerciel læring og tilpasning. Og det har resulteret i markante forretningsmæssige succeser.

Hvordan er de lykkedes dem på så kort tid - og hvad kan vi lære af det?
Projektet ’ Asia New Business Creation’ vil søge at svare på disse spørgsmål.
Projektet er et af de første, der vil lære af disse asiatiske succeser og omsætte denne viden til brug i danske virksomheder. Denne viden kan bidrage til netop det, som mange vestlige virksomheder er på udkig efter: at få et højere udbytte af deres investeringer i innovation.

De nye asiatiske innovatører synes at lægge stor vægt på udvikling af deres innovationsevne og i særdeleshed på en innovationsstrategi, der er baseret på kortsigtet operationel læring, tilpasning og fleksibilitet, kombineret med et langsigtet fokus.

Projektets partnere

Projektet er baseret på et tæt samarbejde med videnspartnere, forskningsmiljøer og virksomheder i Singapore, Korea, Kina og Danmark. Omdrejningspunktet i projektet er en række læringssessioner, hvor deltagerne udveksler den bedste innovationspraksis.
Projektet vil resultere i en samling af ideer, koncepter og principper, der tilsammen vil udgøre en guide til den asiatiske innovationsstrategi.

Danske virksomheder i projektet:
Novozymes
Grundfos
Gabriel
FLSmidth
Coloplast

Videnspartnere i projektet:
Aarhus School of Business, Danmark
Yonsei University, Korea
National University of Singapore, Singapore
Innovation Center Danmark Shanghai, Kina

Projektet er finansieret af Forsknings- og Innovationsstyrelsen under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Projektet er udviklet af og ledes af Kata Fonden.

Nedenstående publikation er et kort og praksisorienteret overblik over de vigtigste resultater af projektet. Materialet er henvendt til ledere og udviklere i virksomheder, og formålet er at præsentere erfaringer og metoder, der direkte kan anvendes af en dansk virksomhed, der ønsker at forbedre sine metoder til at udvikle nye produkter og forretningsområder.

 

 

Nørre Havnegade 43 - 6400 Sønderborg
CVR: 29945179