Herfølge Skole bliver LEAPS skole

Skolen bliver én af kun fire skoler i projektet i hele Danmark

herfoelge_skole_2.JPG

De fire skoler, der skal danne rygraden i LEAPS initiativet, er ved at være på plads. Herfølge Skole i Køge kommune er den tredje skole, der er offentliggjort.

- Vi er meget glade for den tillid, der vises vores skole med tilbuddet om at blive LEAPS-skole. Vi vil bruge muligheden for et større fokus på udvikling af inkluderende læringsmiljøer og en højere kvalitet og undervisningseffekt i en projektbaseret undervisning på tværs af fagene. Vi har meget motiverede og engagerede elever og ansatte. Spørgsmålet om at gå ind i dette projekt har været bredt diskuteret i bestyrelsen og hos medarbejderne, så vi meget parat til dette spændende samarbejde og udvikling på skolen, siger Helle Due Bense, der er skoleleder på Herfølge Skole.

Eleverne på Herfølge Skole får fra næste skoleår en helt særlig mulighed for at blive endnu stærkere inden for naturvidenskab. Skolen skal sammen med Sønderskov-Skolen i Sønderborg, Kvaglundskolen Signatur i Esbjerg og en endnu ikke offentliggjort skole over de næste seks år være en profilskole inden for naturfag.

- Skolerne i Køge gør en stor indsats for klæde eleverne på til at kunne være klar til fremtidens krav. Vi har iværksættermesse, naturfagsprojektet ”NaturligVis” og platformen ”Skolen i Virkeligheden” der knytter skolerne til erhvervslivet og foreningerne. Med LEAPS-projektet får Herfølge Skole og hele skolevæsenet en styrket mulighed for at styrke denne udvikling, siger Helle Poulsen formand for Skoleudvalget i Køge Kommune.

Når børn og lærere på Herfølge Skole møder ind efter sommerferien i 2018, bliver det til en skole, der i høj grad kommer til at have fokus på at integrere naturfaglige metoder i flere fag. Projektet er med til at åbne elevernes verden for opfattelsen af naturfag og naturfaglige metoder. Målet er at gøre flere børn og unge interesseret i en naturvidenskabelig uddannelse, samt at skabe en række innovative modelskoler, der kan inspirere andre skoler.

Over fire år bliver personalet forberedt, trænet og støttet i gennemførelsen af den projektbaserede læringsform på Herfølge Skole. Initiativet henter inspiration internationalt og nationalt. I USA er en række skoler langt fremme med systematisk projektbaseret læring, og her er der mange eksempler på, hvordan flere faglige læringsmål kan nås igennem projekter. De to første LEAPS skoler, Sønderskov-Skolen og Kvaglundskolen, er allerede i gang.

LEAPS står for Læring, Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science, og initiativet støttes af en række af Danmarks største fonde; Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden, Villum Fonden, Bitten & Mads Clausens Fond og Foreningen for Fremstillingsindustrien.

KONTAKT

Peter Skat-Rørdam, PhD, MSc Fondsdirektør (adm. direktør) M. +45 21 15 91 02
psr@katafonden.dk
Kata fonden
3840 5414
Alsion 2
DK-6400 Sønderborg